Några dockor ligger på ett ljust lila tyg. Docka ett stirrar med blå ögon på något utanför bild, snett till vänster. Docka två i ettans skugga stirrar med blå ögon ut ur bild, uppåt, mot vänster. Docka tre möter fotografens blick, tittar med mörka ögon rakt in i kameran. Docka fyra, upprepning av docka ett. Docka fem tittar mot kameran utan att fästa blicken.
Ett vitt trådigt genomskinligt hölje täcker dockorna och förskräcker vissa. Docka ett, två och fem, munnar som ropar på någon. Docka tre fortsätter som förut. Docka fyra är en efterapare och ropar som ettan, utan egen åsikt.
avbrott
avbrott
av brott
va av avbrott
av brott är ljuset av
va
docka ett av, två av, tre av, fyra av, fem av av med ljuset
b e t r y g g a r e i höljet
av brott avbrott
reservaggregatet
på
Ljuset åter och nu måste jag ta till orda och beskriva för ovetande hur orättvist ljuset faller, för de ovetande som ser men inte ser. Allt ljus på ettan och fyran, men inte mycket på dem heller egentligen. Deras hjässor och kinder är belysta, de fick det ljus som fanns. Ransonen var liten, de fick allt. (Nja, stänkte det en smula på femman)
Scenanvisning.
Andra akten, första scenen.
Efter explosionen. Fem dockor ligger utspridda på tunt genomskinligt tyg, alla nära varandra, inom en yta på fyrtio gånger fyrtio. Alla med huvudet åt samma håll. Alla har öppna ögon, tittar åt olika håll. Ingen kontakt mellan dem. Lampa 4-9 belyser dockorna med rosa sken samtidigt som rök pumpas ut över dem från läge 1 och 2, lägsta positionen.
Därefter (tystnad). Bakom förhörsspegeln betraktar tre personer det som sker.
Margareta Nordin (f. 1953), Stockholm är pensionär som fortfarande arbetar i skolan, och är specialpedagog på gymnasiet. Hon har gått flera skrivarkurser och går just nu en kurs i att skriva poesi på Skrivarakademin i Stockholm. I 2022 var hon med på Kulturhuset fotoutställning “Fria Fotografers Filial” med en samling bilder+text.